Stressz

„Küzdj, vagy menekülj!”

A stressz fogalmának meghatározása a magyar származású Dr. Selye János professzor nevéhez fűződik.

Stressznek nevez minden olyan tényezőt, mely alkalmas megbontani egy ember testi, lelki egyensúlyát.

A stressz zavar kialakulásában egy vagy több életesemény oki befolyással bír, tehát direkt összefüggés mutatható ki ok és okozat között.

A stressz hatás kiváltó okai

Agresszív esemény, betegség, veszélyeztetettség érzése, traumatikus, befolyásolhatatlan, bejósolhatatlan események, melyek jelentős kihívást jelentenek énképünkre, és képességeinkre egyaránt.

A hétköznapi élet stresszt keltő eseményei

Poszttraumás stressz zavar

Halasztott, vagy késői válasz, egy kifejezetten veszélyeztető helyzetre, vagy katasztrófára, amely mindenkiben erős szenvedést váltana ki.

Jellegzetes tünetek: a trauma állandó újra átélése, rémálmok, állandó készenlét, felerősödött félelmi reakciók, alvászavar.

A stresszhez való alkalmazkodás szakaszai

  1. Amikor az ember érzékeli a stresszt keltő eseményt, alarm reakciót indít be: „Küzdj, vagy menekülj!” ekkor a védekezési vagy menekülési erők kerülnek mozgósításra.
  2. Az ellenállás szakasza biztosítja a szervezet alkalmazkodását, a stresszt kiváltó tényező folyamatos jelenlétéhez.
  3. A kimerülés szakaszában a szervezet feléli energiáit, és ilyenkor alakulhatnak ki a stresszel kapcsolatos, általában pszichoszomatikus jellegű betegségek: fekélyek, szívinfarktus, magas vérnyomás, daganatos betegségek.

Hogyan hat a stressz a szervezetünkre

A stressz az immunrendszerre fejti ki károsító hatását. Az immunrendszer legyengülése, pedig közvetlenül hat a betegségek kialakulására, melyek létrejöttében az érzelmek jelentős szerepet játszanak.

Hogyan reagálunk a stresszre

A tartós stresszre adott legkiemelkedőbb reakciónk a szorongás, a félelem, harag, agresszió, fásultság, és a depresszió.

Milyen lehetőségünk van a stressz csökkentésére

Minden ember életében vannak stresszt keltő események. A stresszre adott válaszunk függ az érzelmi beállítódásunktól, gondolatainktól, az egész személyiségünktől.

Azt a folyamatot mely során a személy megpróbál szembeszállni a stresszel, megküzdésnek nevezzük, mely lehet problémára orientált és érzelemközpontú.

Több módszer áll rendelkezésre, a stressz kezelésére:

Relaxációs technikák, egyéni terápiákcsoportos terápiák

Magára ismert a fenti problémákból?

Tekintettel arra, hogy az életünkben megjelenő stressz akaraterővel, külső segítség nélkül ritkán küzdhető le, javasolt fenti tünetek megjelenése esetén szakemberhez fordulni

Amennyiben úgy érzi, segítségre van szüksége, mert magára ismert a fenti jellemzésből, ne késlekedjen! A tünetek okainak feltárása, meghaladása, új alternatívák találása lehetővé teheti, hogy újra örömmel és bizakodva nézzen a jövőbe.

 

Hívjon bennünket, ha készen áll a változásra!